LANGUAGES OF REVOLUTION
Zeitgenössische Kunst im Lichthof
des Hauptgebäudes der Humboldt-Universität zu Berlin

Eröffnung am 17. April 2012, 19-22 Uhr

Ausstellungsdauer bis zum 22. Mai 2012
Öffnungszeiten Mi-Fr, 12-18 Uhr


Nasan Tur: Time for Revollusion
Courtesy Nasan Tur and Suzanne Egeran Gallery, Istanbul

GRUPPENAUSSTELLUNG mit

Anonymous
Nikusha Chkhaidze
Maurice Doherty
Constantin Hartenstein
Elín Hansdóttir
Nadia Kaabi-Linke
Dan Perjovschi
Nasan Tur
Sandra Schäfer
Santiago Sierra
Klaus Staeck
Clemens Wilhelm
Qi Zi
u.a.

Pressemitteilung
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Die Ausstellung der Kleinen Humboldt Galerie LANGUAGES OF REVOLUTION hinterfragt und analysiert aus künstlerischer Perspektive den Einsatz von Sprache, Manifest und Parole im Kontext revolutionärer Aufstände.

Folgende Fragen sind dabei von zentraler Bedeutung: Wie verbalisieren sich Protest und Aufstand in verschiedenen politischen Bewegungen? Welchen Transformationen und ideologischen Färbungen unterliegt dabei die Sprache? Wie und wo werden Manifeste und Parolen aufgegriffen, instrumentalisiert und von ihren ursprünglichen Sinnzusammenhängen entfremdet?

Berechtigt sind die Fragen vor allem in Hinblick auf die Ereignisse auf dem Tahrir-Platz, welcher im Februar 2011 zum symbolischen Schauplatz für die Befreiungsbewegung des ägyptischen Volks wurde. Sie haben eine Kette von revolutionären bzw. politischen Aufständen mit sich gezogen, welche auch die westliche Welt nicht unberührt gelassen haben, wie es die jüngsten Ereignisse in Athen, Madrid, London-Tottenham oder die „Occupy Wall Street-Bewegung“ in Amerika gegenwärtig vorführen. Bezeichnend vor dem Hintergrund der Globalisierung ist, dass dabei ähnliche Manifeste und Schlagwörter für völlig unterschiedliche politische Zusammenhänge verwendet und vereinnahmt werden. Die Ausstellung möchte deshalb aus Sicht der Kunst den Einsatz von Sprache, Manifest und Parole verschiedener Protestbewegungen beleuchten.

Teilnehmende Künstler:
Anonymous, Nikusha Chkhaidze, Maurice Doherty, Constantin Hartenstein, Nadia Kaabi-Linke, Dan Perjovschi, Nasan Tur, Sandra Schäfer, Santiago Sierra, Clemens Wilhelm, Qi Zi u.a.

Zusätzlich zu der Ausstellung wird ein Filmsymposium zu dem Thema in Zusammenarbeit mit den Lichter Filmtagen Frankfurt a. M. stattfinden.

Kuratiert von Jana Johanna Häckel

Pressemitteilung PDF
Informationen zu den Künstlern PDF
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Press Release

With “The Revolution Will Not Be Televised” (1969/70) the poet and musician Gil Scott-Heron wrote one of the most important protest songs of the African-American Civil Rights Movement, still popular to this day. Gil Scott-Heron?s spoken-word-performance is just as much an appeal against racism as it is a critique of the representation of political protests in the media: Revolutions defy being captured in (media) images, their historic complexity and immediate discharge of physical force go beyond the scope of visual representation. Nevertheless, in times of mobile cameras, YouTube, and Facebook, images as witnesses of political events have become decisive evidence and even motors of political movements – the events on the Tahrir-Square in February of 2011 offer only one of many possible examples. Foremost, the relationship between text and image plays a crucial role: Only by means of a textual localization do images dispersed in digital space receive their context and hence their potency as instruments of political pressure.

Conscious of the fact that protest movements can neither be compared in their content nor musealized in the context of an (art) exhibition, LANGUAGES OF REVOLUTION focuses on works of art dealing with one common denominator of many protest movements: their language.

Against the background of globalization, it becomes significant that similar buzzwords, signs, and slogans are used for completely different political movements, thereby undergoing considerable transformations. For the artworks brought together in LANGUAGES OF REVOLUTION, the following questions are of central relevance: Which language-codes and visual signs do different political movements employ? Which changes or ideological coloration is their language thereby subjected to? How and where are the slogans and signs picked up that become converted into expressions of political rebellion?

At a point of mergence between scripture and image, the exhibition shows works by international artists who explore the strategies of political appeal and public refusal.

With works by:
Nikusha Chkhaidze, Maurice Doherty, Elín Hansdóttir, Constantin Hartenstein, Nadia Kaabi-Linke, Dan Perjovschi, Nasan Tur, Sandra Schäfer, Santiago Sierra, Klaus Staeck, Clemens Wilhelm, Qi Zi u.a.

Curated by Jana Johanna Häckel

Press Release PDF

Fotos (Ausstellungsdokumentation): Barbara Herrenkind