Pressemitteilung
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Genau lässt es sich nicht feststellen, aber es könnte ein besonders verständnisvolles Familienoberhaupt oder auch ein strenger Lehrer gewesen sein, der irgendwann den berühmten Ausspruch Senecas d.J. "Non vitae, sed scholae discimus" umdrehte und so kurzerhand eines der ausdauerndsten Mantren bürgerlicher Erziehung schuf:

"Nicht für die Schule, fürs Leben lernen wir."

Die Frage danach, wann genau es denn nun anfange, dieses Leben, ob schon nach der Schule oder vielleicht erst in der Folge eines ausgiebigen Universtitätsstudiums, ist dabei traditionell ebenso übergangen worden wie der leise aber hartnäckige Verdacht, Schule und Bildung könnten unter Umständen mehr sein als reine Vorbereitung auf einen in abstrakter Ferne aufblitzenden "Ernst des Lebens".

Mit ihrer Ausstellungsarbeit will die wiedergegründete Kleine Humboldt Galerie gerade solche Fragen nach Bildung, Ausbildung und sonstigen Lernprozessen stellen, die zwar zuletzt im Rahmen bologneser Hochschulpolitik heiß diskutiert, sonst aber allzu oft als selbstverständlich übergangen wurden.

Freischuss, die erste Ausstellung in dieser Reihe, lässt daher den historischen Lichthof der Humboldt-Universität zu einem Bildungsraum werden, der - anders als Klassenzimmer, Seminarsaal und Auditorium - Irrwege, Mittagsschläfe und sonstige Zickzackkurse ausdrücklich erlaubt: Mit Mobiliar aus kürzlichen aufgelösten Zweigbibliotheken der Universität wird eine Ausstellungsarchitektur geschaffen, der abwechselnd an Lesesaal, Mensa und Pausenhof denken lässt.

Zusammengebracht werden auf dieser Plattform zeitgenössische Kunstwerke unterschiedlicher Gattungen, in denen verschiedene Grundprinzipien von Entwicklungs-, Lern- und Bildungsvorgängen eine Rolle spielen. Exponate aus der zoologischen Sammlung der Humboldt-Universität dienen als Leitmetapher: Sie zeigen Exemplare solcher Tiergattungen, die auch nach dem Erreichen der Geschlechtsreife nie aufhören zu wachsen und können so für einen Bildungsweg stehen, der nicht nach Erreichen eines wie auch immer gearteten Lebensziels ein jähes Ende findet.

Den Titel der Ausstellung bildet die umgangssprachliche Bezeichnung einer in verschiedenen Studienordnungen zu findenden Regel, nach der das Nichtbestehen einer Prüfung im ersten Anlauf "verziehen" wird. Nicht zuletzt ist er dabei in Bezug auf die Positionierung dieser ersten Ausstellung in einer hoffentlich längerfristig wiederaufgenommenen Arbeit der Kleinen Humboldt Galerie zu verstehen.

Die Ausstellung wurde kuratiert von Gregor Quack.

Werksliste

1 | Slavs and Tatars, Wrong & Strong, 2005
6 Offset prints mounted on MDF - board

2 | Dan Rees, Things I Did When I Was A Young Man, 2007
Courtesy Tanya Leighton Gallery, Berlin
includes (from left to right):
- Variable Peace (Jonathan Monk), 2006
Video
- What is Gillian Wearing?, 2005
Photography
- A Cup of Tea with Gavin Turk, 2007
Tea on Somerset paper
[An original edition by Gavin Turk titled Tea Stain, with an added tea stain from myself]
- Holiday Money, 2006
Coins, Card
[Holiday drawings are made using coins collected on various trips and holidays abroad]
- All the money in my pocket, 2010
pencil on paper

3 | Ariel Reichman, Hara (Scheiße), 2010
Courtesy of PSM
Video 2:03 Min.

4 | David Levine, Bauerntheater (Dokumentarfilm), 2007
Video 30:00 Min.

5 | Martin Kohout, Script Pad, 2010
Mixed media on paper

6 | Gareth Moore, Back here you can't see the ground through the snow, 2010
Stone, receipt, graphite, paper

7 | Benjamin Saurer, Ohne Titel, 2010
Mixed media installation

8 | Erica Baum, Card Catalogues, 1996/97
Silver Gelatin print
Courtesy Lüttgenmeijer, Berlin

Die Pressemitteilung sowie Informationen zu den Künstlern zum Download als PDF

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press release

It might have been a particularly understanding parent or a well-meaning teacher, who at some point simply inverted one of Seneca the Younger's best known statements, "Non vitae, sed scholae discimus," and thus created one of the most enduring mantras of institutionalized bourgeois education:

"It is not for school, but for life that we learn"

The question of when, precisely, this ominous life begins - either right after school maybe, or following a solid university level education - has traditionally been omitted just as carefully as the nagging suspicion that school and education might be more than just a mere preparatory state for some more or less clear cut idea of future living.

The re-established Kleine Humboldt Galerie aims to examine and contrast the different, and sometimes incompatible, ideas of education and learning at play in everyday university life. It seems that, while having been discussed rather heatedly in the wake of the Bolognese education reforms, the tension that occurs between the ideals of "Bildung" and "Ausbildung" is still being largely overlooked on an everyday basis.

For Freischuss, the first in a series of exhibitions dealing with these issues, the HU's historical east-wing Lichthof is turned into a type of educational space that - in contrast to the classroom or auditorium - allows free-floating, nap-taking and other non-linear forms of education in a reading room-type setup.

The exhibition brings together a number of artworks in which different aspects of learning and education play an important part. Of central concern are the various, and sometimes problematic, effects that may result from the "over-fortification" of ideals and goals in education, both inside and outside the classical institution. Preserved specimens and educational posters taken from the university's zoological collection serve as a guiding metaphor for the exhibition. They illustrate growth processes of snakes and crabs, both of which are animals that continue to grow throughout their lives and never reach maturity in the way that this term is understood with mammals.

The title of the exhibition is taken from student-jargon in which the term "Freischuss" describes a policy originally created to limit stress for law-students. According to the policy, students may "take a shot" at particularly important exams and re-take them, should they not be satisfied with the result.

While being an example for the application of some of the exhibition's more abstract themes in actual university life, the title can also be understood as positioning the exhibition within the work of the KHG. Freischuss will serve as an introduction into some of the basic themes that will dominate the KHG's future work and as a first step towards what will hopefully be a long-term re-establishment of the institution.

The show was curated by Gregor Quack.

List of works

1 | Slavs and Tatars, Wrong & Strong, 2005
6 Offset prints mounted on MDF - board

2 | Dan Rees, Things I Did When I Was A Young Man, 2007
Courtesy Tanya Leighton Gallery, Berlin
includes (from left to right):
- Variable Peace (Jonathan Monk), 2006
Video
- What is Gillian Wearing?, 2005
Photography
- A Cup of Tea with Gavin Turk, 2007
Tea on Somerset paper
[An original edition by Gavin Turk titled Tea Stain, with an added tea stain from myself]
- Holiday Money, 2006
Coins, Card
[Holiday drawings are made using coins collected on various trips and holidays abroad]
- All the money in my pocket, 2010
pencil on paper

3 | Ariel Reichman, Hara (Scheiße), 2010
Video 2:03 Min.

4 | David Levine, Bauerntheater (Dokumentarfilm), 2007
Video 30:00 Min.

5 | Martin Kohout, Script Pad, 2010
Mixed media on paper

6 | Gareth Moore, Back here you can't see the ground through the snow, 2010
Stone, receipt, graphite, paper

7 | Benjamin Saurer, Ohne Titel, 2010
Mixed media installation

8 | Erica Baum, Card Catalogues, 1996/97
Silver Gelatin print
Courtesy Lüttgenmeijer, Berlin

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